بدون شرح(تقدیم به تمامی دوستداران پرندگان زینتی)

 

 

 

 

 

 

 

 

تقدیم به تمامی دوستداران پرندگان زینتی 

 

 

                      

                                                        

برای مشاهده عکسها به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

گوسفند نژاد شال

گوسفند شال بهترین نژاد در ایران

بز نژاد آلپاین

 

یکی از مشهورترین نژادهای بز در جهان نژاد آلپاین است که زادگاه آن کشور فرانسه می باشد. بز نژاد آلپاین بسیار مقاوم و سازگار است و شیردهی بسیار بالایی دارد. به دلیل این خصوصیات، بز نژاد آلپاین برای پرورش مخصوصا پرورش سیستم بسته صنعتی بسیار مناسب است و از نظر تجاری بسیار سودآوری بالایی دارد.

شیر بزهای آلپاین به دلیل طعم خاص و دارا بودن ویتامین های ضروری مانند ویتامین های A، B،C ، E، K شهرت جهانی دارد و از این شیر برای ساخت انواع فرآورده های لبنی مانند ماست، کره، خامه و … استفاده می شود. کشورهای هند ، مالزی ، فیلیپین و هند در زمینه پرورش بز آلپاین بیشترین تجارت را دارند.

معرفی بز نژاد آلپاین

رنگ:

رنگ بز آلپاین قهوه ای، خاکستری تیره و یا ابلق میباشد

وضعیت ظاهری:

بزهای نژاد آلپاین اغلب بدنی پوشیده از موهای کوتاه قهوه ای و گوش هایی کوچک و رو به بالا دارند. این نژاد دارای سینه ای پهن و عمیق و لگن پهن بوده که به محکمی به پاهای بی نقص این بز متصل شده است. این نژاد شیرده قبل از شیردوشی پستان هایی بزرگ و وسیع دارد که پس از شیردوشی جمع می شوند.

قد بزهای ماده نژاد آلپاین حدودا 77 سانتی متر و قد بزهای نر این نژاد حدودا 85 سانتی متر می باشد.

 وزن:

بز آلپاین ماده و شیرده وزنی معادل 50 الی 60 کیلوگرم داشته و بز آلپاین نر حدودا 80 الی 100 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

میزان شیردهی:

این نژاد در طی 296 روز 886 کیلوگرم شیر (روزانه 4 تا 5 لیتر) تولید می کند که از این مقدار 37.8 گرم در هر کیلوگرم آن را چربی  و 33.2 گرم در هر کیلوگرم آن را پروتئین تشکیل می دهد.

 

چگونگی تغذیه:

برای بالا بردن میزان شیردهی بزهای آلپاین باید به خوبی آن ها را تغذیه کرد. بهتر است به بزهای  آلپاین هم صبحها و هم عصرها علوفه کافی داده شود و در کنار غذای مناسب آب کافی و سالم نیز در اختیار آن باشد. بزغاله ها به مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید به میزان کافی با علوفه و شیر سالم تغذیه شوند.

بهترین غذا برای بزهای آلپاین علوفه های سبز، یونجه خشک، ذرت کوبیده، پلیت و … می باشد. این بزها باید یک بار صبح و بار دیگر عصرها دوشیده شوند که بهتر است این کار پیش از زمان غذا خوردن آن ها انجام گیرد.

برای پرورش بز آلپاین درست کردن آغل و مکانی ایمن و مناسب امری ضروری می باشد. محل پرورش بز باید مرتبا ضد عفونی شود تا از بیمار شدن دام ها جلوگیری شود. چراگاهی مناسب برای بزهای نژاد آلپاین در نظر بگیرید.

معرفی بز نژاد آلپاین

در سالهای اخیر نژاد بزهای آلپاین به کشورهای دیگر نیز وارد شده است و موجب بوجود آمدن نژادهای جدیدی از آن شده است که به اختصار آن ها را معرفی می کنیم.

نژاد آلپاین آمریکایی: این بزها از ترکیب دو نژاد آلپاین های فرانسوی و آمریکایی بوجود آمده است. این بزها بزرگ جثه، قوی و بسیار شیرده هستند و به همین دلیل برای پرورش و تجارت بسیار مناسبند.

نژاد آلپاین انگلیسی: این نژاد بسیار شیرده بوده و اغلب به رنگ سیاه و سفید دیده می شود.

نژاد آلپاین فرانسه: این نژاد اصیل ترین نژاد آلپاین بوده که شیردهی بسیار قابل توجهی دارند و به همین دلیل برای پرورش و سودآوری بسیار مناسبند. این نژاد دارای رنگ هایی مختلف است.

 نژاد آلپاین صخره ای: این نژاد پرشیرترین نژاد بز آلپاین است.

نژاد آلپاین سوئیسی: خاستگاه این نژاد برینزر منطقه ای در سوئیس است که به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز با پوزه، صورت، پشت و شکم سیاه رنگ دیده می شوند. این نژاد مقاوم، سرسخت و گوشتی و شیری است.

کمتر از 50 سال پیش اصلاح نژادی آلپاین با هدف افزایش شیردهی این بزها از طریق تلقیح مصنوعی آغاز شد. نگهداری از بز آلپاین بسیار آسان بوده و به شرایط خاصی نیاز ندارد و به همین دلیل پرورش این بز هزینه هنگفتی نیاز ندارد.

 

 

گوسفند نژاد شال

گوسفند نژاد شال

هر یک از گوسفندانی که مشاهده می کنیم و به نظر ما یکسان هستند، دارای یک خصوصیت ظاهری یکسانی نیستند و حتی اگر به آن ها دقت کنید می بینید که شکل برخی از اندام ها و نیز خصوصیت رفتاری و حتی تولیدی آن ها با هم متفاوت می باشد.

دسته هایی از گوسفندان را که دارای خصوصیات تقریبآ مشابهی دارند در دسته های یکسان قرار می دهند و هر کدام از این دسته ها را یک نژاد می نامند. نژاد های مختلف گوسفندان علاوه بر تغییرات ظاهری و رفتاری دارای زیست بوم های مختلفی هستند و در محیط هایی با شرایط گوناگون توان زیست و رشد را دارند. از این رو اگر می خواهید که به پرورش این نوع از حیوانات بپردازید باید ابتدا انواع مختلف نژاد های گوسفندان را از نظر شیوه و محیط مورد نیاز زیست و نیز خصوصیات دیگر شناسایی کنید و سپس به خرید گوسفندان اقدام کنید.

علاوه بر آن اگر قصد تهیه ی گوسفند زنده را برای کشتار و ذبح کردن دارید باید نوع نژاد آن را بدانید زیرا تمامی نژاد های گوسفندان تولیدات یکسانی ندارند و برخی از نژاد ها می توانند میزان فراوان و نیز باکیفیتی از گوشت را در اختیار انسان قرار دهند در حالی که سایر نژاد ها ممکن است که سهم تولیدی گوشت بالایی نداشته باشند و کیفیت گوشت آن ها زیاد نباشد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به تفسیر یکی دیگر از نژاد های گوسفندان به نام گوسفند شال بپردازیم.

گوسفند نژاد شال

خصوصیات گوسفندان شال:

گوسفندان شال در زمان تولد دارای پشم ها و پوستی به رنگ خاکستری تیره و حتی مایل به سیاه هستند و با رشد گوسفند این رنگ پوست و پشم به شکری متمایل به خاکستری مبدل خواهد شد. به روی پیشانی این نوع از گوسفندان لکه های سفیدی قرار دارد که حتی گاهی تا پشت سر گوسفند هم ادامه دار شده است. اگر گوسفند شال را از نیم رخ مشاهده کنید شاهد محدب بودن بینی گوسفند خواهید شد. این نوع از گوسفندا دارای منگوله هایی در زیر گلو و یا زیر گوش می باشند که حالت آویزان دارد.

این گوسفندان جزء گوسفندان دارای دنبه محسوب می شوند که سایز دنبه ی آن ها هم بزرگ است و تا بالای مفصل خرگوشی قرار گرفته و ادامه دارد.

گوش های این نژاد شال گوسفند بزرگ است به طوری که در مقایسه با برخی دیگر از نژاد ها بزرگ بودن سایز گوش آن ها کاملآ ملموس می باشد. حالت گوش های گوسفندان شال افتاده و آویزان است.

این نوع از گوسفندان در قسمت هایی از سر، دست و پا و نیز قسمت زیر شکم خود مویی ندارند به گونه ای که پوست گوسفند در این نواحی قابل مشاهده می باشد. سر گوسفندان نژاد شال طویل است و البته این میزان طویل بودن کم و بیش متغییر می باشد.

چشم های این حیوانات عمومآ برجسته و بزرگ اند و نیز پوزه ای درست و کلفت دارند. پیشانی این نوع از گوسفندان صاف است و نسبتآ کوتاه تر از سایر نژاد ها می باشد. در این نژاد هم میش ها و هم قوچ ها بدون شاخ هستند و زائده ی شاخ در قسمت سر گوسفندان دیده نمی شود.

گوسفند نژاد شال

زیست بوم گوسفندان شال:

گوسفندانی که از نژاد شال هستند عمومآ دارای زیست بومی در منطقه ی بوئین زهرا هستند و این منطقه به عنوان زادگاه اصلی این نژاد از گوسفندان محسوب می شود. با توجه به خصوصیات ظاهری و فیزیولوژی این نوع از گوسفندان بری زیست در محیط های سرد و کوهستانی اصلآ مناسب نمی باشند و به هیچ عنوان نمی توانند در این گونه از مناطق زیست داشته باشند.

خصوصیات گوشت گوسفندان شال:

گوسفندان نژاد شال دارای گوشت مرغوبی هستند و نیز تولید شیر خوب و باکیفیتی دارند از این رو این نژاد های گوسفندان را در دسته ی گوشتی و شیری دسته بندی می کنند

آشنايي با بيماريها و درمان آن در مرغ عشق

 

 

 

آشنايي با بيماريها و درمان آن در مرغ عشق


یبوست
- علائم:پرنده در دفع فضله با مشکل بر میخورد.
- علل:تغذیه غلط و مسمومیت.
- مداوا:توسط قطره چکان یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون از یک طرف روی زبان پرنده بچکانید.میوه و سبزی و دانه های آبدار مفید است.

علل بیماری :
مصرف خوراک مانده و تغذیه از اشیاء غیر مجاز و همچنین اختلال در عملکرد دستگاه گوارش.

مداوای بیماری :
مالیدن روغن خوراکی مایع به مخرج پرنده . چکاندن یک قطره روغن کرچک یا روغن پارافین مایع در منقار پرنده . تغذیه پرنده با میوه و سبزیجات .
غذای پرنده باید ترید شیر خام با نان تست و مقدار زیادی کاهو باشد که البته این غذا نباید بیشتر از دو ساعت در قفس پرنده بماند چون فاسد می شود. اضافه کردن مقدار بسیار کم سولفات دومنیزی به آب آشامیدنی پرنده می تواند مفید باشد.

 


فلج
- علائم:حرکت اهسته یک پا یا اختلالات حرکت که رفته فته پدید می اید.
- علل:کمبود ویتامین یا حتی جراحت.
- مداوا:اضافه نمودن ویتامین به آب آشامیدنی پرنده٬سبزی.....

ادامه نوشته